منوی دسته بندی

تعریف مارکتینگ

طبق تعاریف انجام شده در واژه نامه ها، مارکتینگ عبارت است از:‌ یک فرایند مدیریتی که از طریق آن، محصولات یا خدمات از ‌ تفکر صرف و انتزاعی خود خارج شده و به ‌صورت یک امر عینی در اختیار مشتری یا مخاطب ما قرار می‌گیرد

برای اینکه محصولات و خدمات ما از شکل مفهوم خارج شده و به عنوان یک محصول تولیدی و فیزیکی یا یک خدمت و سرویس تخصصی، به دست مشتری برسند به چیزی بیشتر از تبلیغات که در بالا نیز ذکر شد، نیاز است

شاید بتوان گفت بازاریابی از اولین لحظه شکل گیری فکر و جرقه تولید یک محصول وجود دارد و در مسیر توسعه و تکامل آن محصول نیز، همیشه همراه ما خواهد بود و یک امر ضروری و درجه اول تلقی خواهد شد.

در تعریف مارکتینگ برای یک محصول، چهار مورد زیر از اهمیت بالای برخوردار هستند

شناسایی، انتخاب و توسعه‌ محصول

تعیین قیمت محصول

تبلیغات حول آن محصول برای بالا بردن آگاهی مخاطبان در مورد محصول تولیدی

انتخاب مجرای توزیع مناسب که محصول از طریق آن به راحتی و با کیفیت مناسب در اختیار مشتری قرار بگیرد

به همین دلیل، شاید در یک جمله بتوان بیان کرد که، بازاریابی هر آن چیز یا کاریست که برای رساندن یک محصول یا خدمت به بازار هدف انجام می‌گیرد. از لحظه تولد یک ایده و خلق یک محصول تا تبلیغات و در نهایت بردن محصول به بازار و آنچه بعنوان خدمات پس از فروش در نظر می گیریم

فرآیند کلی آن به طور خلاصه، از خود بازار شروع می شود، سپس به کشف و جستجوی نیاز مشتری می رسد و آنچه که ما می توانیم برای رفع نمودن آن نیاز به صورت تولید محصول یا ارائه خدمات، به مشتری ارائه نماییم. بعد از کشف و فهم نیاز مشتری وارد بحث تبلیغات می شویم تا مشتریان از وجود ما، مطلع گردند

سپس وارد مرحله فروش محصول یا خدمات خواهیم شد و هنگامی که محصول یا خدمات به فروش منتج شود و سود آوری اقتصادی داشته باشد، وارد یکی از مراحل مهجور مانده اما بسیار مهم آن خواهیم شد. مرحله رضایت سنجی و تحقیقات در مورد ضعفها یا نقائص محصول یا خدمات، روند فروش یا ارسال و همچنین موارد مورد نظر مشتریان برای رفع این موارد و افزایش رضایتمندی مشتریان

شاید بتوان گفت که بازاریابی، یک فرآیندی مدیریتی و اجتماعی است که به وسیله آن، تیم ها، گروه‌ها، سازمان‌ها و افراد از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند

بازاریابی یکی از جنبه‌های اساسی و اثرگذار هر کسب‌وکاری است که نقش مهمی در رشد، ایجاد ارزش و روابط قوی با مشتری ایفا می‌کند. در طول سال‌ها، کارشناسان و محققان بسیاری، تعاریف خود را از بازاریابی ارائه کرده‌اند که هرکدام جنبه‌ خاصی از این حوزه پویا را برجسته می‌کند

با آگاهی از دیدگاه‌های متنوع، می‌توانید درک جامعی از ماهیت چندوجهی مارکتینگ و اهمیت آن در چشم‌انداز کسب‌وکارهای امروزی به دست آورید. بازاریابی را این روزها همه جا می‌شنوید. همه از مارکتینگ و مارکترها صحبت می‌کنند؛ و اثری که روی کسب و کار و فروش شما دارند.
راستش را بخواهید؛ به همان اندازه که در تاریخچه بازاریابی جهان، شاهد تغییر و تحول بوده و هستیم، تعریف مارکتینگ و بازاریابی هم، دچار تحول و دگرگونی شده است. به قولی به تعداد کارشناسان و متخصصان با دانش بازاریابی، تعریف از بازاریابی داریم

ولی اگر می‌خواهید بدانید تعریف بازاریابی چیست و آن را از جنبه‌های مختلف درک کنید، با ما در ادامه این نوشته همراه باشید

منبع:

 ratin.agency/blog/digital-marketing-articles/what-is-marketing/